3 Mayıs 2013 Cuma

Ulf Viking



Bilinmeyen Bir Hava Alanında Açık Havada Uçağın Kalkmasını Bekleyenler 

Zemin, rüzgardan uçmasın diye mandallarla tutturulmuş kareli örtüler  ahşap kahve iskemleleri ve arkası görünen koltuk bir çay bahçesi havasında olsa da, şimdinin “lounge” lerinin arketipi belki de. Sandalyedeki çanta ve saplarından aynı olduğu sezilen diğerinin üzerinde maalesef bir amblem, yazı vs yok. Oysa ellilerde hava yolu şirketlerinin dağıttığı el çantalarına benziyorlar. Arkada, bekleme alanına çok yakın park etmiş uçak sanki yolcularının bekliyor gibi. Fotoğrafta boyama biçimi ve çağrı kodu net olarak görünüyor. “DDL” Danimarka Hava Yollarına ait OY-DCU çağrı kodlu, C47 askeri nakliye uçağından çevrilmiş  DC-3 bu.  "Adı Ulf Viking" Danimarkalı “DDL” rakipleri  İsveçli SILA ve Norveçli “DNL” ile 1948 yılında birleşip “SAS”,  Scandinavian Air Systems  adını alıyorlar. Gördüğümüz bu tarihten sonra kullanılan boyama biçimi.  Ulf Viking 1957’ye kadar kullanıldıktan sonra  satılıyor ve nihayet 1996’da Kenya’da kırıma uğrayıp, bir hava aracı olarak ömrünü tamamlıyor! Fotoğraf bu yüzden 1948 ile 1957 arasında bir tarihte çekilmiş olmalı.

O yılların hava yolu şirketlerini ve uçtukları yerleri osuruktan sanan cidden yanılır. 1946 gibi bir tarihte bile İskandinav Hava Yolları ile Cenevre’den Buenos Aires’e gitmek mümkün. Gidiş dönüş 5.688  İsviçre Frangı ödemeyi göze almanız şartıyla elbette… SAS’ın 1948 tarifesine göre Stokholm’den   Şam’a veya İstanbul’a da  direkt uçulabiliyor.  (Stokholm- Şam yolcuları çok ayrı, detaylı ve eğlenceli bir yazı konusu olabilir).

Keza, 1 Mayıs 1949 tarihli tarifeye göre İstanbul’dan, - Münih aktarmalı maalesef- Ştutgart’a da 202 Amerikan Dolarına gidebiliyorsunuz. Tek yapacağınız Sirkeci’deki Antalya Han’a uğrayıp SAS bürosundan biletinizi almak. Sonra “Sirkeci civarı 170” numaradan kalkan otobüsle Yeşilköy’e gideceksiniz. Fakat kırkların sonu, ellilerin başında İstanbul’a DC-3 ile yapılan bir sefer yok maalesef. Tüm uçuşlarda uçak tipi olarak “DC-6” gösteriliyor. Bu fotoğraf  bir “evropa” seyahati anısı olabilir mi? Belki de öyledir kim bilir? 



BvP 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder